Σάββατο 30 Ιουνίου 2012

ΠΟΛΕΜΟΣ ΚΑΙ ΤΡΑΓΩΔΙΑ

Ο ΠΟΛΕΜΟΣ ΣΤΗΝ ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ
Κατά καιρούς,οι μεγάλοι τραγωδοί,ο Αισχύλος,ο Σοφοκλής και ο Ευριπίδης,βασίζονταν στους πολέμους της εποχής των ηρώων,που είχαν κοινά με τους συγχρόνους τους πολέμους,για να περάσουν τα δικά τους μηνύματα και απωθημένα,όπως άλλωστε συνηθίζουν οι ποιητές.Σε αυτή την ανάρτηση θα ασχοληθούμε με τις πολεμικού περιεχόμενου τραγωδίες.

ΑΙΣΧΥΛΟΣ
1)Επτά επί Θήβας:κατά τη διάρκεια του πολεμου των διαδόχων του Οιδίποδα,του Ετεοκλή και του Πολυνίκη,μέσω των διπλωματικών Αποστόλων των Αργιών,διακρίνεται ο παραλογισμός της αδελφοκτονίας,στην κυριολεξία σφαγής.
2)Πέρσες:ο ποιητής προσπαθεί να μεταφέρει την ήττα των Περσών στην ναυμαχία της Σαλαμίνας από την πλευρά του Ξέρξη και της άυλης του.Είναι η μοναδική σωζόμενη τραγωδία που βασίζεται σε ιστορικά γεγονότα.

ΣΟΦΟΚΛΗΣ
1)Αίας:ντροπιασμένος από την πλεκτάνη των Θεωνά υπέρ του Οδυσσέα,ο Αίαντας ο Τελαμώνιος βυθίζεται στην παράνοια,συγκρούεται με τις αρετές του πόλεμου και της οικογένειας,με αποτέλεσμα να αυτοκτονήσει τιμώμενος.
1)Φιλοκτήτης:ο Οδυσσέας και ο Νεοπτόλεμος έρχονται στη Λήμνο για να πάρουν στην Τροία τον Ήρωα Φιλοκτήτη,που τον εγκατέλειψαν εκεί λίγο πριν την απόβαση της Τροίας.για άλλη μια φορά  η δόξα υπερτερεί του ανθρωπίνου εγωισμού.

ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ
1)Τρωάδες:η συγκεκριμένη τραγωδία αποτελεί ένα μακρύ μοιρολόι,που κάνει καυστική κριτική για την καταστροφή της Μήλου από τους Αθηναίους το 418 π.Χ.
2)Ρήσος:αμφισβητείτε αν την έγραψε ο Ευριπίδης.
3)Ηρακλείδες:εδώ ο ποιητής δείχνει την αχαριστία των Σπαρτιατών και των Αργιών,των απογόνων του Ηρακλή δηλαδή,στον απόηχο των τυμπάνων του πελοποννησιακού πολέμου.




Παρασκευή 8 Ιουνίου 2012

ΜΙΝΩΑΣ

ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΛΗΘΕΙΑ

Όταν ο Άρθουρ Έβανς το 1893 ανακάλυψε τα ανάκτορα της Κνωσού,ονόμασε Μινωικό τον πολιτισμό στον όποιο ανήκουν, από το όνομα του Μίνωα,του σπουδαίου βασιλιά της Κρήτης.Μίνωας σημαίνει Μακάριος,τρισευτυχισμένος,πιστεύεται ότι ηταν ο τίτλος του εκάστοτε ηγεμόνα του νησιού,οπως λόγου χάρη του Φαραώ της Αιγύπτου η του Άνακτα των Μυκηνών.Θα ασχοληθούμε όμως περισσότερο με τον μύθο σε αυτή την ανάρτηση.

ΤΑ ΝΕΑΝΙΚΑ ΧΡΟΝΙΑ

Στη Σιδώνα,ζούσε ένας Φιλισταίος βασιλιάς που τον έλεγαν Αγήνορα.Είχε μια πολύ όμορφη κόρη την Ευρώπη,που την απήγαγε ο Δίας μεταμορφωμένος σε ταύρο και την πήγε στην Κρήτη.Τις έκανε τρεις γιους,τον Μίνωα,τον Ραδάμανθη και τον Σαρπηδόνα,λίγο αργότερα όμως τους άφησε μαζί με την μανα τους στον Αστεριο που ήταν βασιλιάς του νησιού,με την προϋπόθεση ο Μίνωας όταν μεγαλώσει να παντρευτεί την κόρη του Αστεριού,την Πασιφάη και να γίνει βασιλιάς της Κρήτης.Έτσι και έγινε λοιπόν,ο Μίνωας αναδείχθηκε σε έναν από του σοφοτερους και δικαιότερους ανθρώπου την εποχή του.Έθεσε στην Κρήτη νέα νομοθεσία,που την είχε θεσπίσει μαζί με τον αδελφο του τον Ραδάμανθη συμβολευομενοι πάντα τον πατέρα τους.

ΤΑΛΩΣ
Ο Τάλως ήταν ένας τεράστιος χάλκινος γίγαντας,ένα χάλκινο ρομπότ για την ακρίβεια,δώρο του Δια,που έκανε τον περίγυρό της Κρήτης κάθε οχτώ ώρες κρατώντας στα χέρια του δυο πλάκες με του νόμους του Μίνωα.Όταν έβλεπε κάποιο εχθρικό η  πειρατικό πλοίο,του πέταγε βράχους και το βύθιζε.Εξολοθρευτικέ χρόνια αργότερα από τους Αργοναύτες.

ΠΟΛΕΜΟΣ ΜΕ ΤΗΝ ΑΘΗΝΑ

Ο πρωτοτόκος γιος του Μίνωα ο Ανδργεως,πηγες στην Αθήνα για να λάβει μέρος στη γιορτή των Παναθηναίων.Ήταν φοβερός αθλητής και νίκισε σε όλα τα αγωνίσματα.Αυτό προκάλεσε τον φθόνο των Αθηναίων,που του έστησαν ενέδρα και τον σκότωσαν.Αυτό εξόργισε τον Μίνωα,και έφυγε από την Παρο όπου βρισκόταν για να κάνει θυσίες στις Χάριτες,πήγε στην Κρήτη,όπου ετοίμασε στρατό και στόλο και έβαλε πλώρη για την Αθήνα.Τα στρατεύματα του θέρισαν την Μεγαρίδα και την Αττική,πολιόρκησαν την Αθήνα για μήνες,μέχρι που οι Αθηναίοι ζήτησαν διαπραγματεύσεις.Ο Μίνωας έθεσε ως ορό να πληρώνει η Αθήνα έναν περίεργο φόρο.Κάθε χρόνο,εφτά καλύτεροι νέοι και εφτά καλύτερες νέες θα στέλνονταν στην Κρήτη.Σύμφωνα με μια μεταγενέστερη εκδοχή του μύθου,οι νέοι και οι νέες που έστελναν οι Αθηναίοι στην Κρήτη δίνονταν ως βορά στον Μινώταυρο,τον όποιο σκότωσε ο Θησέας,ο αμφιλεγόμενος Ιωνάς ήρωας που προσπάθησε να μιμηθεί τον Ηρακλή,απαλλάσσοντας έτσι την Αθήνα από την Μινωική ηγεμονία.

ΔΑΙΔΑΛΟΣ

Ο Δαίδαλος ήταν Αθηναίος αρχιτέκτονας,ο σπουδαιότερος της εποχής και δούλευε για λογαριασμό του Μίνωα.Αυτός έχτισε τον λαβύρινθο όπου έμενε ο Μινώταυρος.Ο Μίνωας φοβήθηκε μην τυχόν ο Δαίδαλος προσφέρει άλλου τις υπηρεσίες του και τον φυλάκισε,όμως εκείνος κατάφερε να δραπέτυσει μαζί με τον γιο του τον Ίκαρο,φτιάχνοντας φτερά από πούπουλα και ξύλο.Ο Ίκαρος όμως πέταξε πολύ ψηλά βρίσκοντας έτσι τραγικό θάνατο,ο Δαίδαλος όμως γλίτωσε και βρήκε καταφύγιο στην άυλη του βασιλιά Κόκαλου της Σικελίας.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Ο Μίνωας μάζεψε στρατό και εκστράτευσε κατά της Σικελίας για να φέρει πίσω τον Δαίδαλο και να τιμωρήσει του Σικελούς για την αποστασία τους.Στον δρόμο όμως,εκρηγνύεται το ηφαίστειο της Θήρας,που βυθίζει τον στόλο και καταποντίζει την βόρια Κρήτη.Αυτό ήταν το τέλος του μεγάλου Μίνωα,του γιου του Δια,που ήταν ένας από τους πιο σοφούς και δίκαιους ανθρώπους.Μετά τον θάνατο του,ο Πλουτώνας τον διόρισε κριτή και δικαστή στον Άδη,μαζί με τον αδελφό του τον Ροδαμανθη και τον Αιακο.


Τετάρτη 6 Ιουνίου 2012

ΕΦΤΑ ΕΠΙ ΘΗΒΑΣ

ΘΗΒΑΙΚΟΙ ΠΟΛΕΜΟΙ

Η Θήβα,η πόλη του Καδμου,κατά την Μυκηναϊκή εποχή ήταν ισχυρή εμπορική δύναμη στην Στερεά Ελλάδα,ανταγωνιζόμενη τις Μυκήνες και το Αργός.Ήταν ξεκίνησαν οι δυναστικές έριδες μεταξύ του Ετεοκλή και του Πολυνίκη,των γιων του Οιδίποδα,οι Άργιοι πρόσφεραν απλόχερα στρατιωτική και οικονομική βοήθεια στον σφετεριστή Πολυνίκη.Στον Α' Θηβαίικο πόλεμο,που ενέπνευσε την τραγωδία επτά επι Θήβας του Αισχύλου,και Αντιγόνη του Σοφοκλή,αλλιλοσκοτοθηκαν ο Ετεοκλής και ο Πολυνίκης σε μονομαχία,ενώ αργότερα έπεσαν στο πεδίο της μάχης και οι έξι από τους εφτά Πελοποννήσιους στρατηγούς,ο Τυδεας,ο Αμφιάραος,ο Παρθενοπαίος και ο Υπομένοντας.Μονό ο Άδραστος επέζησε.Δέκα χρόνια αργότερα,οι Επίγονοι των στρατηγών που σκοτώθηκαν,βάδισαν ξόνα κατά της Θήβας και τη κατέλαβαν,έτσι η πόλη του Καδμου έγινε υποτελείς των Μυκηνών.Συμμετείχε μάλιστα στον Τρωικό πόλεμο με αρχηγό τον Πηνελαο,τον γιο του σφετεριστή Πολυνίκη.